خـلـیـج هـمـیـشـگـی پـارس


خـلـیـج هـمـیـشـگـی پـارس






خلیج پارس دریائی است کم عمق و نیمه بسته با مساحت نزدیک به 240 هزار کیلومتر مربع که در جنوب ایران قرار دارد .


دانشمندان زمین شناس باور دارند که در حدود 500 هزار سال پیش , گونه اولیه خلیج پارس در کنار دشتهای جنوبی ایران تشکیل شد و بمرور زمان به دلیل دگرگونی در ساختار درونی و بیرونی زمین , شکل ثابت کنونی را پیدا کرد .


بسیاری را باور بر این است که " خلیج پارس گهواره تمدن جهان و یا مبداُ پیدائی نوع بشر است "










دریا پیمائی ایرانیان در این دریا به حدود 500 سال پیش از میلاد و به زمان پادشاهی داریوش بزرگ میرسد , او نخستین ناوگان دریائی جهان را بوجود آورد و کشتی های او ازخلیج پارس تا اقیانوس هند و دریای عمان را پیمودند وسپس شبه جزیره عربستان را دور زده و به انتهای دریای سرخ کنونی رسیدند . داریوش برای اولین بار دستور داد ترعه ای در محل کنونی کانال سوئز حفر نمودند تا کشتسهایش به دریای مدیترانه وارد شوند.
برای نخستین بار در تاریخ یونانیها این دریا را " سینوس پرسیگوس " یعنی خلیج پارس نام برده اند .
"فلاریوس آریانوس " مورخ دیگر یونانی نیز در کتب تاریخ سفرهای جنگی الکساندر مقدونی , این خلیج را " پرسیکون کیت " نامیده است .


پیشینه نام ساختگی (جعلی) خلیج عربی
درباره نام خلیج پارس تا آغاز دهه 1960 میلادی هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده است و در تمام منابع اروپائی ,آسیائی و امریکائی , همچنین دانشنامه ها (دائره المعارف ) و نقشه های جغرافیائی متعلق به تمام کشورهای جهان این خلیج به نام " خلیج فارس" نامیده شده است .


واژه قلابی " خلیج عربی" برای نخستین بار از طرف یکی از نمایندگان سیاسی دولت استعمار گر انگلستان در خلیج پارس بنام " چارلز بلگریو " بمیان کشیده شده و در حقیقت او بوده است که به منظور تفرقه انداختن بین ایران و کشورهای عرب این یاوه را در دهان تازیان انداخته است .سر چارلز بلگریو که بمدت 30 سال نماینده سیاسی و کارگزار دولت انگلیس در منطقه خلیج پارس بوده است پس از بازگشت به انگلستان در سال 1966 کتابی در باره سواحل جنوبی خلیج پارس منتشر کرد و در آن برای نخستسن بار نوشت که : عرب ها ترجیح میدهند که خلیج پارس را خلیج عربی بنامیم .










پس از انتشار کتاب او که بنام قبلی سواحل جنوبی خلیج فارس " ساحل دزدان " انتشار یافت , اصطلاح قلابی "الخلیج العربی " در مطبوعات کشورهای عربی رواج یافت و در مکاتبات رسمی انگلیسی نیز اصطلاح " آرابیان گلف " بجای نام واقعی " پرشیان گلف " که تا آنزمان بکار میرفت قرار گرفت .


دولت و رژیم پیشین ایران بلافاصله در برابر این نام قلابی عکس العمل شدیدی نشان داد و گمرک و پست ایران از قبول محموله هائی که بجای خلیج فارس نام جعلی خلیج عربی بر روی آنها نوشته بود را پس میفرستادند .


ایران همچنین در مجامع و کنفرانسهای بین المللی نیز در صورت بکار بردن اصطلاح ساختگی خلیج عربی از سوی نمایندگان کشورهای عرب عکس العمل بسیار شدید نشان میداد .


<< ژان ژاک پریـنی >> نویسنده کتاب خلیج فارس مینویسد : ملل و طوایف بسیاری بر کرانه های خلیج فارس استیلا یافته و فرمانروائی کرده اند ولی روزگارشان سپری شده و منقرض شده اند , تنها ملت ایران است که با هوش و درایت خود همچنان پا بر جا زیسته و میراث حاکمیت خود را تا کنون نگاهداری کرده است .
با بهره گیری از کتابهای
خلیج فارس نوشته پیروز مجتهد زاده
جغرافیای تاریخی خلیج فارس نوشته محمود طلوعی

نظرات

پست‌های پرطرفدار