افشاگری ایندیپندنت: فیس بوک از راه میکروفون گوشی های هوشمند جاسوسی می کند

بر اساس مجله ی برخط خبری مستقل (Independent)، شرکت ف. بوک اعلام کرده است که آنها از میکروفون های گوشی های هوشمند افراد تنها بدین منظور استفاده می کنند تا بدانها کمک کرده باشند.


ف. بوک می گوید که برنامک این شرکت روی گوشی ها به مکالمه ها گوش می دهد، اما سرفن برای اینکه متوجه شوند که مردم به چه چیز گوش می دهند یا چه چیز را تماشا می کنند. این ویژگی این برنامک سال هاست که در آن تعبیه شده است، اما به تازگی کلی برنز (Kelli Burns) استاد ارتباطات جمعی دانشگاه فلوریدای جنوبی نسبت به این موضوع توجه ها را جلب کرده است. وی می گوید که به دید می رسد این ابزار از صداها نه تنها به منظور گردآوری ساده ی آنها استفاده می کند، بلکه به گفتگوهای انجام شده نیز گوش می دهد و با این روش از داده های گردآوری شده به منظورهای تبلیغاتی بهره برداری می کند. وی ادامه می دهد که به منظور مهک زدن این مورد، آغاز به گفتگو درباره ی موضوعاتی به خصوص کرده و سپس ف. بوک تبلیغات مرتبطی با آنچه که پشت تلفن گفته است را برایش نمایش داده است.

با این حال ف. بوک به این مجله ی اینترنتی گفته است که ف. بوک چنین کاری را انجام نمی دهد.

این ویژگی هم اکنون تنها در ایالات متحده برقرار است. هنگامی که این ویژگی این برنامک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، ف. بوک به این گفتگوی بحث برانگیز پاسخ داد که گوشی های افراد "همیشه در حال گوشی دادن" نیستند و هرگز "آواهای خام" را ذخیره نمی کند، هر چند بدانها گوش می دهد.

جستار بالا ترجمه ی بخشی از مقاله ای با همین عنوان در این نشانی است + ویدیو + فرتور.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار