فشار بر کنشگران حقوق بشر در ایران و ۲۸ کشور دیگر به دلیل همکاری با ملل متحد

دفتر حقوق بشر ملل متحد از جمهوری اسلامی و ۲۸ کشور دیگر به دلیل اعمال فشار بر شهروندان خود به دلیل همکاری با این نهاد جهانی در زمینه ی حقوق بشر انتقاد کرد.


۲۹ کشور که خود رقم بی‌ سابقه‌ ای است، از جمله ایران، عربستان سعودی و چین، شهروندان خود را به دلیل همکاری با ملل متحد زیر فشار گزاشته و به گونه ای مجازات کرده‌ اند. به گفته ی اندرو گیلمور معاون دبیر کل ملل متحد در امور حقوق بشر، از میان آن دسته از شهروندانی که با دفتر حقوق بشر این سازمان همکاری یا ارتباط داشته‌ اند، هستند کسانی که "ربوده، بازداشت یا هتا ناپدید شده‌اند" !!

گزارش شورای حقوق بشر ملل متحد حاکی از آن است که برخی از قربانیان فشار حکومت‌ ها، کسب و کار خود را از دست داده‌ اند، برخی شاهد یورش نیروهای امنیتی به خانه یا محل کارشان بوده‌ اند و برخی ممنوع‌ الخروج شده‌ اند. اینها رویدادهایی است که به طور معمول و به‌ ویژه در سال‌ های گزشته برای کنشگران حقوق بشر در ایران افتاده و در نهایت بیشتر آنها با اتهاماتی چون اتهامات امنیتی یا تشویش اذهان همگانی سر از زندان در آورده‌ اند.

رژیم ولایت فقیه همواره به دلیل "نقض حقوق بشر" مورد سرزنش ملل متحد و گروه‌ های مدافع حقوق بشر بوده است.

به گفته ی معاون دبیر کل ملل متحد، از میان کشورهایی که در این گزارش فهرست شده‌ اند، ۹ حکومت در حال حاضر هموند شورای حقوق بشر ملل متحد هستند: "بوروندی، مسر، روآندا، کوبا، ونزوئلا، چین، هندوستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

در هشتمین گزارش سالانه ی شورای حقوق بشر ملل متحد، اندرو گیلمور از مشکلاتی که برای شهروندان این کشورها به دلیل کار در زمینه ی حقوق بشر پیش می‌ آید، ابراز "انزجار" کرد. گیلمور در جایگاه معاون دبیر کل ملل متحد، در ادامه این مشکلات و رخدادها برای شهروندان را "کاملن مخالف منشور و روح ملل متحد و به‌ ویژه این شورا" توصیف کرد.

بیست کشور دیگر که در گزارش سالانه ی شورای حقوق بشر نامشان به‌ زشتی یاد شده است، عبارتند از:
"الجزایر، بحرین، اریتره، هندوراس، ایران، اسراییل، موریتانی، مکزیک، مراکش، میانمار، عمان، پاکستان، سودان جنوبی، سری‌ لانکا، سودان، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان".

در گزارش‌ های پیشین شورای حقوق بشر، به گونه ای میانگین ۱۵ کشور زشت برشمرده شده‌ اند و این رقم هرگز از بیست کشور بیشتر نشده بود. نام چین و عربستان سعودی در شش گزارش از هشت گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل تکرار شده است.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار