سوم اسپند ماه، روز به زیر کشیدن رژیم ناشایست و ایران فروش قاجاریه

سخنان زیر، گفته های رضا شاه بزرگ به دبیر اعظم، چند سال پس از به زیر کشیدن رژیم ناشایست و ایران فروش قاجاریه بود. گفته های آن بزرگمرد ایراندوست، گویای حال و روز ایران امروزیست که در چار دهه ی گزشته، در چنگال رژیم "نوقاجاریه ی روضه خوانان" اسیر می باشد:

"همه چیز را می ‌شود اصلاح كرد، هر زمینی را می ‌شود اصلاح نمود، هر كارخانه ‌ای را می ‌توان ایجاد كرد، هر موسسه‌ ای را می ‌توان به كار انداخت، اما چه باید كرد با این اخلاق و فسادی كه در اعماق قلب مردم ریشه دوانیده و نسلن بعد نسل برای آنها طبیعت ثانوی شده است ؟

سالیان دراز و سنوات متمادی است كه روی نعش این مملكت تاخت و تاز كرده ‌اند. تمام سلول ‌های حیاتی آن را غبار كرده، به ‌هوا پراكنده ‌اند و حالا، من گرفتار آن ذراتی هستم كه اگر بتوانم، باید آنها را از هوا گرفته و به تركیب مجدد آنها بذل توجه نمایم. اینهاست آن افكاری كه تمام ایام تنهایی مرا به ‌خود مشغول، و یک ساعت از ساعات خواب مرا هم اشغال كرده است... هیچ چیز در این مملكت درست نیست. همه چیز باید درست شود. قرن ها این مملكت را چه از حیث عادات و رسوم و چه از لحاظ معنویات و مادیات خراب كرده ‌اند. من مسئولیت یک اصلاح مهمی را، بر روی یک تل خرابه و ویرانه برعهده گرفته ‌ام. این كار شوخی نیست و سر من در حین تنهایی، گاهی در اثر فشار فكر، در حال تركیدن است."


همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار