دیدگاه سنجی: تنها ۸.۳ درصد مردم از وضعیت موجود دفاع می‌ کنند

نزدیک به دو سوم مردم ایران از وضعیت موجود ناخرسندند و امید به دگرش وضعیت از مسیر اصلاحات حکومتی از بین رفته است. تنها ۸.۳ درصد معتقدند که وضع کنونی کشور خوب است و قابل دفاع.


تنها چند روز پس از انتشار نتایج دیدگاه سنجی دانشگاه مریلند آمریکا که از خرسندی ۸۰ درصدی مردم ایران خبر می‌ داد، رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ایسپا، اعلام کرد: ۷۵ درصد مردم از وضعیت موجود ناخرسندند محمد آقاسی گفته است که بر اساس نتایج این دیدگاه سنجی که طی دو مرحله هم زمان با اعتراض‌ های سراسری در ایران انجام شد، جمعیت کسانی که "وضع موجود در کشور را با انجام برخی اقدامات قابل اصلاح می دانند"، بیش از سه درصد کاهش یافته است.

آقاسی اعلام کرده است که ۸.۳ درصد از شرکت کنندگان با گزاره ی "وضع کنونی کشور خوب است و باید از آن دفاع کرد"، موافق بودند که ۳ درصد کمتر از آمار دیدگاه سنجی در سال ۹۳ است.

به گفته ی او تنها ۲۵ درصد از شرکت کنندگان در این دیدگاه سنجی به این پرسش که آیا از شرایط کشور خرسندی دارید، پاسخ مثبت داده‌ اند. ۷۴.۸ درصد از شرکت‌ کنندگان هم اعلام کرده‌ اند که از شرایط کشور ناخرسندند. 

آقاسی گفته است که تنها ۲.۳ درصد از پاسخ‌ دهندگان "رفع حصر" از مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را خواسته ی اصلی معترضان عنوان کرده‌ اند.

به گفته او ۹.۷ درصد مشارکت‌ کنندگان "آزادی بیان" و ۱۳.۵ درصد نیز "قطع پشتیبانی جمهوری اسلامی از برخی رژیم ها مانند سوریه و فلستین" را خواسته ی اصلی معترضان اعلام کرده‌ اند.

تظاهرات ریشه ی داخلی داشت
۳۴.۷ از پاسخگویان در پاسخ به پرسش "مخاطب شعارهای مردم را چه کسی می‌ دانید ؟"، "کلیت رژیم" را مخاطب اعتراض‌ ها دانسته‌ اند.

۳۱ درصد از این گروه در پاسخ به "چرا در تجمعات شرکت نمی‌ کنید"، "بی‌ فایده بودن اعتراض و شنیده نشدن صدایشان" را علت این موضوع دانسته‌ اند.

پاسخ به این پرسش‌ ها را می‌ توان متاثر از تبلیغات رسانه‌ای گسترده ی رژیم دانست که در نوشته‌ ها و سخنرانی‌ های خود نسبت به سوریه‌ ای شدن ایران هشدار می‌ دهند و گسترش اعتراض‌ ها را زمینه ی درگیری نظامی و داخلی عنوان می‌ کنند.


موافقت ۱۲ درصدی با سرکوب
به گفته ی فرنشین مرکز افکار سنجنی دانشجویان رژیم، تنها ۱۲.۷ درصد از مشارکت‌ کنندگان در دیدگاه سنجی با "برخورد شدید با معترضین" موافق بوده‌ اند. این آمار تنها یک درصد از کسانی است که با گزینه ی فیلترینگ همیشگی تلگرام همسو بوده‌ اند، می باشد. ۱۱.۷ درصد از پاسخ گویان گفته‌ اند که فیلترینگ تلگرام "برای همیشه باید تداوم یابد".

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار