۱۰ سال زندان به دلیل برنامه‌ ریزی برای قتل لارش ویلکس

یک زن آمریکایی که متهم به برنامه ریزی برای قتل لارش ویلکس، طراح و کاریکاتوریست سوئدی بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شد. این زن، کولین لاروس نام دارد اما جینِ جهادی نیز نامیده می شود. او در سال ۲۰۰۹ به دلیل ارتباط با یک گروه اسلامی و برنامه‌ ریزی برای قتل لارش ویلکس، هنرمند سوئدی که قرار بود به آمریکا سفر کند، دستگیر شد. اینک دادگاه او را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده‌ است. این محکومیت به نظر لارش ویلکس، کمی زیاد است.


با این حال لارش ویلکس می‌ گوید که دلیل این محکومیت سنگین را می داند چون که هدف، نشان دادن جریان مهمیست که در پشت این گونه فعالیت‌ ها وجود دارد تا بتوان از جذب افراد بیشتری به سوی آن جلوگیری کرد. 

لارش ویلکس در آغاز سال ۲۰۰۸، طرح‌ هایی را که از محمد پیامبر اسلام به صورت یک سگ کشیده بود، منتشرکرد. این اقدام او با اعتراض‌ های بسیار شدید و برگزاری تظاهرات در بیشتر کشورهای اسلامی روبرو شد. در جریان این تظاهرات برای نمونه در افغانستان، شماری از مردم در درگیری با پلیس کشته شدند. 

لارش ویلکس از سوی گروه‌‌های تروریست اسلامی، هتا در سوئد نیز مورد تهدید قرار گرفت و این تهدیدها تا آن اندازه زیاد و خطرناک به نظر رسید که سپو، پلیس امنیتی سوئد مسئولیت حفظ جان او را بر عهده گرفت. 

لارش ویلکس اینک سال‌ هاست که در محافظت پلیس امنیتی سوئد زندگی می‌ کند و هنگام سفر و یا حضور در مکان‌ های عمومی، باید تحت مراقبت‌ های شدید باشد. او که سال‌ ها با این تهدیدها و محافظت‌ ها زندگی‌ کرده، می‌ گوید که زندگیش دیگر چون گزشته و همراه با احساس تهدید نیست، اما تهدید وجود دارد و زندگی او را دچار تغییرات زیادی کرده‌ است، امری که باعث شده تا سپو هنوز محافظت خود را از او دامه دهد.

دکتر لارش ویلکس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، از سوی بخش هنری و علوم انسانی هیئت علمی دانشگاه اوپسالا، به عنوان استاد مهمان برگزیده شد.

























نظرات

پست‌های پرطرفدار