بازایستاندن فعالیت بانک خانواده ی "صدر هاشمی‌‌ نژاد" در مالت به اتهام پول شویی برای رژیم

پس از بازداشت "علی صدر هاشمی‌ نژاد" در آمریکا به اتهام انتقال غیر قانونی ۱۱۵ ملیون دلار پول به ایران، جمهوری مالت فعالیت بانک پیلاتوس را بازایستاند. علی هاشمی‌ نژاد از مزدوران اقتصادی رژیم در برون مرز، مدیریت این بانک را بر عهده دارد.


"دافنه کاروانا گالیزیا" روزنامه‌ نگار مالتی، گزارش‌ هایی از فعالیت‌ های غیر قانونی بانک پیلاتوس را منتشر کرد و ترور شد. اکنون مدیر ایرانی این بانک به اتهام معاملات غیر قانونی، در آمریکا بازداشت شده است. دادستان نیویورک ۲۱ مارچ / ۱ فروردین، با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که علی صدر هاشمی‌ نژاد مدیر ۳۸ ساله ی بانک پیلاتوس در مالت، با ایجاد شرکت‌ های صوری و حساب‌ های بانکی گوناگون با نام‌ های مختلف، تلاش کرده مشارکت رژیم در پروژه ی ساخت خانه‌ های مسکونی در ونزوئلا را پنهان و رد آن را گم کند و به این ترتیب تحریم‌ های ایالات متحده ی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را دور بزند و از راه بانک‌ هایی در سوییس و ترکیه، مبلغ ۱۱۵ ملیون دلار را به ایران واریز کند. این معامله از راه شرکت بین‌ المللی "مسکن ایران" و بانک "اقتصاد نوین" که در تملک خانواده ی علی صدر هاشمی‌ نژاد است، انجام شده است. از محمد صدر هاشمی‌ نژاد، سهامدار اصلی بانک اقتصاد نوین، به عنوان "امپراتور بازار پول ایران" یاد می‌ کنند. او یکی از بزرگ‌ ترین پیمانکاران راه‌ سازی و سدسازی در ایران است.

با بازداشت علی صدر هاشمی‌ نژاد مدیر بانک پیلاتوس، انتقادها از دولت مالت هم بالا گرفته است. پیش از این دافنه کاروانا گالیزیا رونامه‌ نگار مالتی که اکتبر/ مهر سال گزشته ترور شد، در چندین مقاله ی خود، بانک پیلاتوس را به فعالیت‌ های غیر شفاف سیاسی و پول شویی برای رژیم متهم کرده بود. برخی از نمایندگان پارلمان مالت، پنج شنبه ۲۲ مارچ خواهان ابطال مجوز فعالیت بانک پیلاتوس شدند.




به گزارش خبرگزاری رویترز، روز پنج شنبه گروهی از فعالان مدنی در برابر بانک پیلاتوس در نزدیکی والتا پایتخت مالت تجمع کردند. آنها "جوزف موسکات" نخست‌ وزیر مالت را به مشارکت در پول شویی و معاملات غیر شفاف با خانواده ی صدر هاشمی‌ نژاد متهم کردند.

پلیس مالت اعلام کرده است که تا اطلاع دومیه، همه ی معاملات بانکی پیلاتوس بازایستانده شده است.

وزارت دارایی مالت هم با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرده که بانک پیلاتوس به مدیریت علی صدر هاشمی‌ نژاد، از هر گونه فعالیت بانکی منع شده است. هنوز مشخص نیست که منع فعالیت‌ های این بانک تا چه زمانی ادامه پیدا می‌ کند. مسئولان بانک پیلاتوس در این‌ باره سکوت کرده‌ اند.

نخستین بار "ماریا افیمووا" یک حسابدار با تبعیت روسیه که در بانک پبلاتوس کار می‌ کرد، از فعالیت‌ های غیر قانونی این بانک با مدیریت علی صدر هاشمی‌ نژاد پرده برداشت. دافنه کاروانا گالیزیا، بر اساس اظهارات افیمووا گزارش‌ های افشاگرانه‌ ای درباره ی مشارکت نخست‌ وزیر مالت و همسر او در این معاملات غیر قانونی منتشر کرد که به ترور او انجامید. ماریا افیمووا هم بازداشت شد.




همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار