جیبوتی پادگان نظامی جهانی

جیبوتی کجایی، ها ؟؟!!

جیبوتی در ساحل باختری تنگه ی باب المندب و مشرف به کانال داریوش (سوئز) واقع شده و چارمین آبراه بزرگ بین کشورهای اروپایی، دریای مدیترانه، اقیانوس هند و خاور آفریقا به شمار می‌ رود.


شمار کشتی‌ ها و نفت‌ کش‌ های غول پیکری که سالانه از این آبراه می گزرند، به ۳۰ هزار کشتی می‌ رسد. جیبوتی در درازنای دو دهه ی گزشته، به چیزی شبیه به پادگان نظامی جهانی تبدیل شده است. هم‌اکنون ۱۳۵۰ نظامی فرانسوی در خاک جیبوتی مستقر هستند. بزرگ‌ ترین پایگاه نظامی آمریکا در قاره ی آفریقا نیز در جیبوتی واقع شده و شامل حدود چار هزار نظامی است.
ایتالیا در سال ۲۰۰۹، یک پایگاه نظامی کوچک در آنجا بر پا کرد و پس از آن، ژاپن در سال ۲۰۱۱ گام بر این کشور گزاشت.
در سال ۲۰۱۷، چین نخستین پایگاه نظامی در خارج از مرزهای خود را در جیبوتی ایجاد کرد. عرعربستان نیز با دولت جیبوتی به توافقی دست یافت که در آینده ممکن است به ایجاد یک پایگاه نظامی منجر شود. شایعاتی نیز مبنی بر اینکه هند و روسیه قصد دارند در این منطقه نفوذ کنند، وجود دارد.

این حضور نظامی خارجی در جیبوتی، به یک عامل تنش تبدیل شده است و به دید می‌ رسد که این کشور بیش از پیش به "لانه ی جاسوسان" تبدیل شده است.


تصمیم دولت جیبوتی برای لغو امتیاز امارات در بهره‌ برداری از بندر "دورالی"، نشان داد که احتمال بروز برخی اختلافات و نزاع در آینده ی نزدیک وجود دارد. حضور روزافزون چین در این کشور ممکن است به ایجاد تنش بین جیبوتی، فرانسه، آمریکا و ژاپن منجر شود.

از این نوشته ی کوتاه فیگارو و حضور نیروهای نظامی کشورهای جهان در جیبوتی می توان میزان اهمیت این کشور را دریافت. شگفتا که ارتباطات و حضور ایران در جیبوتی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سوی مخالفین دولت وقت و به ویژه اصلاح طلبان آمریکایی، زیر شدید ترین حملات قرار داشت و به سخره گرفته می شد. به جای بررسی راهبردی حضور ایران در آنجا، به "ابعاد کوچک این کشور" و توان اقتصادی پایین آن توجه می شد و ترانه ای احمقانه هم با عنوان "جیبوتی کجایی" (با آهنگ ترانه ی «عزیزم کجایی» محسن چاووشی) به دستور یا هدایت همان طیف ساخته و خوانده شد... 


مخالفان خارجی و داخلی، در یک هماهنگی بی نظیر تا مدت ها روی این مسئله مانور می دادند. یکی از شگردهای مافیای رسانه ای ضد ایرانی درون و برون مرز، تبدیل مسائل مهم به طنز و مسخرگی و انحراف افکار همگانی از اصل جریان است. این مافیا، توانایی خوبی در به ابتذال کشیدن مباحث حیاتی ملت ایران در نزد افکار همگانی دارد.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار