گلایه‌ های شاه و سفیر آمریکا از گارد شاهنشاهی

وقتی نیروهای نظامی از خدمت فرار کردند.

ویلیام سالیوان رایزن ایالات متحده در تهران، در دیدار با اعلا حضرت محمد رضا شاه پهلوی در ۲۲ آذر ۱۳۵۷، از فعالیت گارد شاهنشاهی انتقاد کرد که بر اساس گزارش او که در تارنمای ویکی‌ لیکس منتشر شده است، "شاه هم موافقت کرد و گفت این ماجرا نشان می‌ دهد که باید هر چه زودتر راهی برای برون‌ رفت از بحران بیابیم".


منبع سند ویکی لیکس

دیدار دیگر با شاه
تاریخ: چارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۵۷ /  ۱۳ دسامبر ۱۹۷۸

از: تهران، ایران
به: وزارت امور خارجه

۱. در دیدار روز ۱۲ دسامبر که در تلگراف پیشین گزارش آن ارائه شد، از شاه راجع به خبر کشته شدن شماری از افسران به دست یک سرباز گارد سلطنتی پرسش کردم. او درستی این گزاره را تایید کرد.

۲. به توصیف شاه، در روز ۱۱ دسامبر دو نفر از سربازان گارد، به هنگام ناهار وارد ناهارخوری افسران شده و با تفنگ خودکار به روی آن‌ها آتش گشودند. افسران هم با تفنگ های کمریشان به آنها شلیک کردند؛ در این درگیری، ۱۲ تن کشته شده و حدود ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. چار تن از کشته‌ شدگان از میان افسران بوده و باقی را کارکنان ناهارخوری تشکیل می‌ دهند که در میان تیراندازی گرفتار شدند. هر دو یورشگر (تروریست) نیز کشته شدند.

۳. من راجع به تیراندازی به استاندار همدان پرسش کردم. شاه گفت که این موضوع برایش بسیار عجیب است. استاندار همدان به طور سطحی آسیب دیده، اما راننده ی او کشته شده و "تروریست" یورشگر که سرباز ژاندارمری بوده، خودکشی کرده است. برخی از زوایای ماجرا درست به دید نمی‌ رسد و به همین دلیل باور کردن این داستان برای شاه نیز مشکل است.



۴. به شاه گفتم که ماجرای گارد شاهنشاهی بسیار آزار دهنده است. او هم موافقت کرد و گفت این ماجرا نشان می‌ دهد که باید هر چه زودتر راهی برای برون‌ رفت از بحران بیابیم. او نمی‌ داند که چند تن دیگر فراخوان خمینی (حرامزاده) را اجابت خواهند کرد. از او پرسیدم که آیا شمار زیادی از ارتشی‌ ها ترک خدمت کرده‌ اند ؟ او گفت شماری از خدمت گریخته‌ اند. پرسیدم که آیا اسلحه‌ هایشان را نیز با خود برده‌ اند ؟ او گفت برخی از آنها اسلحه‌ هایشان را برده‌ اند.

۵. اوضاع خوب نیست.

۶. توضیح: درخواست دارم که انتشار این پیام به دقت ارزیابی شود، این اطلاعات نباید در اختیار هیچ دولت دیگری قرار بگیرد و همچنین نباید به این ماجرا در شرح موقعیت صادره از وزارت امور خارجه ارجاع داده شود.

سالیوان

ترجمه: شیدا قماشچی

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار