زقوم دیگر چه کوفتی است ؟!

جشن زغنبوت خوران الله برای آنان که به
قرآن الکزا و رسول بچه بازش ایمان نیاوردند

"زَقّوم" نام درختی است که به گفته ی قرآن الکزا، در ژرفای آتش جهنم رشد می‌ کند !! بر این درخت، میوه‌ ای می‌ روید که خوراک جهنمیان است. در سه جای تازی نامه و به طور مشخص در آیه ی ۶۲ سوره ی "الصافات"، در آیه ی ۴۳ سوره ی "الدخان" و در آیه ی ۵۲ سوره ی "الواقعه"، از واژه ی زقوم یا درخت زقوم استفاده شده است. میوه‌ های این درخت به شکل سرهای شیاطین می‌ باشند که دوزخیان از آنها می‌ خورند و در اندرون آنها همچون فلز گداخته غلیان می‌ کند و در پی آن آب جوش می‌ نوشند !!


در این سوره‌ ها، قرآن الکزا در کنار برشمردن پاداش‌ هایی که برای نیکوکاران در جهان آخرت و بهشت وجود دارد، به پذیرایی جهنمیان با زقوم اشاره کرده و آنها را به ترک گناه دعوت می‌ نماید.

آنگونه که از روایات اسلامی برداشت می‌ شود، این درخت در نقطه ی مقابل و متضاد درخت توبا (به عربی: طوبی) که درختی بهشتی است، قرار دارد. از این درخت به درخت شقاوت (سنگدلی و نامهربانی) نیز تعبیر شده است، که هر شخص گناهکار به میزان درجه ی "شرک، گناه و پلیدی" باطن خود، از این درخت در دل خود ریشه دارد و در تعبیر دیگری، هر کس با انجام هر گناه، خود را به شاخه ای از این درخت آویزان می‌ کند.


زقوم در قرآن الکزا

أَذَلِکَ خَیْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِینَ إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ.
سوره ی صافات، آیه های ۶۲ تا ۶۴

آیا آن نعمت‌ های بهشتی برای پذیرایی بهتر است یا درخت زقوم ؟ همانا ما درخت زقوم را وسیله ی "شکنجه" و "درد و رنج" ستمگران قرار داده‌ ایم. همانا این درخت از ژرفای دوزخ می‌ روید.

ثُمَّ إِنَّکُمْ أَیُّهَا الضَّآلُّونَ الْمُکَذِّبُونَ لَأَکِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ.
سوره ی واقعه، آیه های ۵۱ تا ۵۲

همانا ای گمراهان انکار کننده، هتمن از درختی بد منظر و بد مزه و بدبو که زقوم است، خواهید خورد.

مرگ بر اسلام

همین جستار در تریبون زمانه

نظرات

پست‌های پرطرفدار