مصدق السلطنه: راه آهن نداشتیم، عوضش استقلال داشتیم !!

استاد مصدق دله السلطنه:

"ایران فاقد راه‌ آهن بود و بنادر قابل ذکر نداشت و به طرق و شوارع ایران نمی‌ شد اطلاق راه کرد و به علت نبودن آسفالت و پیاده‌ رو، مردم تا زانو در گل و لای فرو می‌ رفتند؛ اما لااقل ایران مستقل بود" !!

دکتر محمد مصدق دله السلطنه
شاهنشاه می‌ نویسد:
"مخالفت شدید او (مصدق) با احداث راه‌ آهن در ایران، مثال روشنی از این طرز فکر اوست. به‌ خاطر دارم روزی با کمال جسارت در حضور من اظهار داشت که پدرم در این کار خیانت کرده است و وقتی از وی دلیل خواستم، گفت پدر من راه‌ آهن سرتاسری را فقط برای جلب رضایت انگل ایسی‌ ها که می‌ خواستند به روسیه حمله کنند، ساخته است.

از او پرسیدم که به عقیده‌ ی او، آیا باید پدرم راه‌ آهن را در مسیر دیگری احداث می‌ کرد ؟ جواب او این بود که اسلن پدرم نباید راه‌ آهن احداث می‌ کرد و ایران احتیاجی به راه‌‌ آهن نداشت و مردم بدون آن مرفه‌ تر بودند !!

وقتی در این زمینه چانه‌ اش گرم شده بود، چنین استدلال کرد که قبل از دوره‌ ی پدرم، ایران فاقد راه‌ آهن بود و بنادر قابل ذکر نداشت و به طرق و شوارع ایران نمی‌ شد اطلاق راه کرد و به علت نبودن آسفالت و پیاده‌ رو، مردم تا زانو در گل و لای فرو می‌ رفتند، اما لااقل ایران مستقل بود (عوض امنیت داشتند !!).

برای آشکار ساختن این سخنان بدون منطق، به یادش آوردم که قبل از سلطنت پدرم ایران زیر زنجیر "کاپیتولاسیون" یعنی حاکمیت و استقلال قضایی بیگانگان بود و در آن ایام نیمی از کشور تحت تسلط روس و نیم دیگر زیر استیلای انگل ایس قرار داشت و وضع امنیت و اجرای قانون آنچنان بود که پس از غروب آفتاب، مردم عاقل از ترس دزد در خیابان‌ های تهران دیده نمی‌ شدند و آیا اسم این وضع را می‌ توان استقلال گزاشت ؟؟!! و مصدق در برابر این شواهد زنده جواب نداشت، ولی می‌ دیدم که استدلالات من تغییری در نتایجی که از اظهار لجوجانه و منحرف خود گرفته، نداده است". (۱)

استاد محمد مصدق دله السلطنه
مصدق دله السلطنه در سال ۱۳۴۰، در خاطرات خود که سال‌ ها پس از آن در رژیم جمهوری اسلامی با عنوان "خاطرات و تالمات مصدق" چاپ شده است، این بخش را از کتاب "ماموریت برای وطنم" نقل کرده و ضمن تایید مطالبی که راجع‌ به راه‌ آهن به شاه گفته بوده، به ذکر توضیحاتی نیز درباره‌ ی آن پرداخته است. (۲)

۱. محمد رضا شاه پهلوی، ماموریت برای وطنم، ر ۱۴٩ و ۱۵۰.
۲. جلال متینی، دکتر مصدق: راه‌ آهن سراسری ایران و سلطان احمد شاه، مجله‌ ی ایران‌ شناسی، سال یازدهم، شماره‌ ی ۱، ۱۳۷٨، ر ۱۱.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار