مامان برایم بستنی می خری ؟ و ثانیه ای پس از آن، قربانی یک تروریست الله پرست

در روز شنبه ۷ آپریل، یک سال از روزی که مرگبارترین یورش تروریستی تاریخ سوئد در آن رقم خورد، می گزرد. ۵ تن کشته، ده ها مصدوم و زخمی و ملتی در شوک پیامد این یورش تروریستی بود.


"رحمت عقیلوف" تروریست الله پرست که به عنوان متقاضی پناهندگی به سوئد آمده بود، در روز ۷ آپریل سال ۲۰۱۷، با یک کامیون که ساعتی پیش از آن دزدیده بود، به خیابان "ملکه" در مرکز استکهلم رفت و با زیر گرفتن مردم بی گناه، بزرگ ترین جنایت تروریستی تاریخ سوئد را به نام خود ثبت کرد.



روز ۷ آپریل سال ۲۰۱۷، "ابا اوکرلوند" دخترک ۱۱ ساله در راه بازگشت از مدرسه به خانه اش بود. مادر او "ژانت" در چار راه بعدی در انتظار او بود. اما "ابا" نه هرگز به خانه رسید و نه هرگز موفق به دیداری دوباره ی مادرش شد.

ابا ثانیه هایی پیش از مرگش، به مادرش یک پیامک فرستاد: "مامان برایم بستنی می خری ؟". این واپسین تماس ابا با مادرش بود. دقایقی پس از آن، تصویر پیکر له شده و خونین کوچکش که بر روی آسفالت خیابان ملکه در استکهلم افتاده بود، در کنار تصاویر دیگر قربانیان این جنایت به سراسر جهان مخابره شد.


من منتظر ابا بودم
اینک یک سال از این جنایت گزشته است. تلوزیون "اس و ت" سوئد، مستندی ۵ دقیقه ای با عنوان "من منتظر ابا بودم" ساخته است که در آن، ژانت مادر ابا از یک سال زندگی بدون دخترش می گوید. این مادر در رابطه با احساسش به رحمت عقیلوف عامل این جنایت می گوید:

"پذیرفتن اینکه ابا دیگر وجود ندارد برایم سخت است. اما من احساس نفرت و یا انتقامی نسبت به او ندارم. او به اندازه ی کافی زندگیم را تباه کرده است. نمی خواهم اجازه بدهم که بیش از این موفق شود.


ژانت اوکرلوند مادر ابا یک بنیاد خیریه به نام "فرشته های ابا" جهت کمک به کودکان نیازمند بنیاد گزاشته است. روز شنبه ساعت ۱۴:۱۵، کنسرتی در باغ شاه استکهلم (کونگز ت رد گوردن) به یاد ابا در سالروز ترورش در روز شنبه ۷ آپریل، در استکهلم اجرا خواهد شد.

روز شنبه همچنین مراسم ویژه ای که انتظار می رود شمار بسیاری در آن شرکت کنند در کلیسای "آدولف فردریک" به یادبود قربانیان این یورش تروریستی برگزار خواهد شد. پلیس تدابیر امنیتی شدیدی را در این روز به مرحله ی اجرا خواهد گزاشت. از جمله، در زمان برگزاری مراسم، ممنوعیت پرواز بر روی مناطق مرکزی استکهلم اعمال خواهد شد.

مستند ۵ دقیقه ای "من منتظر ابا بودم" ساخت تلوزیون اس و ت در زیر قابل تماشاست:


منبع: استکهلمیان

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار