سازمان امنیت داخلی اسراییل، ندا امین وبلاگ نویس پناهنده ی اسراییل را بازجویی کرد

ندا امین روزنامه نگار و وبلاگ نویس روزنامه ی "اوقات اورشلیم"، از سوی شین بت سازمان امنیت داخلی اسراییل مورد بازجویی قرار گرفت. هدف از این اقدام، شک اسراییل به ارتباط غیر قانونی ندا امین با عوامل جمهوی اسلامی در ایران بوده است.


این خبر که در روز آدینه ۱۵ اُم دسامبر ۲۰۱۷ روی داد، از سوی یکی از مقامات رسمی اسراییلی که خواست هویتش ناشناس بماند، عنوان شده است.

ندا امین پیشتر در ترکیه پناهجوی ملل متحد بود که ترکیه با تبانی با جمهوری اسلامی قصد بازگرداندن وی به ایران را داشت که اسراییل به وی یپناهندگی موقت داد. در نخستین تلاش وی برای خروج از ترکیه، سازمان اطلاعات ترکیه "میت"، جلوی پرواز وی را گرفت، اما سرانجام وی موفق شد به اسراییل پرواز کند. ندا امین یک یهودی ایرانی تبار است.

شین بت علت بازجویی از ندا امین را تماس وی با برخی از نمایندگان جمهوری اسلامی عنوان کرد. به گفته ی آنان، مسئولیت سازمان امنیت داخلی اسراییل، شامل ضد جاسوسی نیز می شود. اسراییل پیشتر نیز اجازه داده بود تا اسراییلیان ایرانی تباری که از ایران به اسراییل مهاجرت کرده بودند، با بستگان خود در ایران تماس یا دیدار داشته باشند. این در حالی است که اسراییل و جمهوری اسلامی در حالت دشمنی و تخاصم به سر می برند.

در اظهاریه رسمی شین بت آمده است که بنا به گفته ای، "تماس های ایرانی" ندا امین، به عنوان "مقامات رسمی" یا "مامورین" نیز ترجمه می شود. این اظهاریه به عبری نوشته شده است. هر چند ندا امین بازداشت نشده است، افزود اینکه آیا این پرونده ای مجرمانه است یا نه، هنوز در دست بررسی است. ندا امین نیز از دادن پاسخ تلفنی به خبرنگاران خودداری کرده است، گویا مقامات اسراییلی به وی اجازه ی چنین کاری را نداده اند و تنها عنوان کرده است که: "حال من خوب است، در خانه ی یک دوست هستم. نمی خواهم اکنون درباره ی موضوع صحبت کنم".

ندا امین زاده ی تهران است، از پدری یهودی و مادری مسلمان، اما بر اساس فقه یهود و بنا بر ادعای خود ندا امین، وی خود را یک یهودی می داند.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار