در مدرسه ای در استکهلم، یک نوجوان دانش آموز با ضرب چاقو کشته شد

در مدرسه ای دبیرستانی در جنوب استکهلم، یک دانشجوی ۱۷ ساله ی افغان به دست هم مدرسه ای (یا هم کلاسی ؟) ۱۶ ساله ی ۱۳خود که گویا وی نیز از اتباع افغانستان است، کشته شد. این رویداد در وقت ناهار در روز چارشنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ روی داد و هیئت مدرسه تصمیم به بستن آن برای بقیه ی روز گرفتند. 


به گفته ی سون اریک اولسون (Sven-Erik Olsson) سخنگوی مطبوعاتی پلیس استکهلم، افراد بسیار زیادی شاهد بخش هایی از زنجیره ی این رویداد بوده اند. اما وی نگفت که از میان این همه افرادی که شاهد ماجرا بوده اند، آیا کسی هم اقدام به فیلم برداری یا گرفتن فرتور از حادثه کرده است یا نه. پلیس تمام روز پنج شنبه را نیز در محل وقوع جرم، باشنده بود. به گفته ی این یِلا ویلنر (Ingela Wihlner) از هیئت مدرسه، آنها هم اکنون در بحران مدیریت به سر می برند.

این رویداد در حالی رخ می دهد که نشریه های اینترنتی سوئد از جمله رادیو سوئد و مجله ی موسوم به بومی، هیچ یک نوجوان متهم به قتل که در بازداشت پلیس به سر می برد را معرفی نمی کنند و ضمن اعلام نکردن هویت وی، از بیان ریشه ی ملیتی و یا قومی وی نیز تفره می روند. به نظر می رسد این اقدام در راستای درخواست نخست وزیر این کشور مبنی بر اعلام نکردن هویت هایی از این دست می باشد. وی پیشتر از رسانه ها خواسته بود که در صورت رویدادهای دزدی، قتل، تجاوز و... از سوی مهاجران یا پناهجویان، به پیشینه ی قومیتی و ملیتی آنان اشاره ای نشود. این درخواست چنانچه قانونی گردد، می تواند اقدامی در جهت تلاش برای سانسور اطلاعات ارزیابی شود.

اعلام نکردن سازمان یافته ی هویت فرد مهاجم، گمان بردن بر سر اینکه فرد یورشگر یک نوجوان پناهجو یا مهاجر بوده است را تقویت می کند.


نخست وزیر استیفون لوفون (Stefan Löfven) نیز در این باره اظهار نظر کرده است. وی بیان داشته:
"این ترسناک است، یک فاجعه است. به پسری فکر می کنم که زندگی و وابستگانش را از دست داد. برای مدرسه، کارکنان و دیگر دانش آموزان هم باید رویداد ترسناکی باشد".

آنا اکستروم (Anna Ekström) وزیر متوسطه و آموزش و پرورش جوانان نیز، گفت:
"این خبر ناگوار را با غم و اندوه دریافت کردم. فکر من به سوی قربانی و کسانی که به او نزدیک بودند، می رود. و البته که به همه ی آن دانش آموزان و آموزگاران دبیرستان مدرسه ی مزرعه ی اینخده (Enskede gård) هم فکر می کنم".

پیشتر نیز در رویداد ناگوار دیگری در اکتبر 2017، یک یورشگر به مدرسه ای در باختر سوئد و در ترولهاتان (Trollhättan)، با شمشیر و چاقو به دانش آموزان و کارکنان مدرسه یورش برد که در نتیجه ی این جنایت، سه تن کشته شدند. گفته شده که عاملان این جنایت؛ ریشه های نژاد پرستانه و نازیستی داشته اند.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار