چگونه مصدق می خواست شاه شود - ۲/​​​​​​۲​

در میدان بهارستان، هموندان "حزب ایران"، "مهندس حق شناس و سید حسین فاطمی، دکتر شایگان، مهندس رضوی، کریم پور شیرازی، حزب خائن توده و سایر احزاب دار و دسته ی مصدق گرد هم آمدند.

استاد دکتر محمد مصدق دله السلطنه
همانگونه که نوارهای ضبط شده از این تظاهرات نشان می‌ دهند، سید حسین فاطمی سخنرانی کرد و سرنگونی مشروطه ی  شاهنشاهی و برپایی جمهوری دمکراتیک خلق را اعلام داشت. همه ی سخنرانان، هر چه تمام‌ تر، یک‌ دل و یک‌ جهت می‌ گفتند:

"ما شاه نمی‌ خواهیم" !!

و هوادارانشان فریاد می‌ کشیدند:

"تکلیف مملکت را یکسره کنید" !!

با سخنرانی "سید جلالی موسوی" نماینده ی پیشین مجلس و هموند جبهه ی خائن ملی، تظاهرات آغاز شد. سپس دکتر شایگان هموند جبهه ی ملی پشت میکروفون قرارگرفت. آنگاه مهندس "زیرک زاده" رشته ی سخنان آتشین جبهه ی ملی‌ ها را ادامه داد و گفت:

"دولت ملی ما باید رفته را رفته معرفی کند، یعنی شاه را مستعفی بشناسد و شورای سلطنتی تشکیل دهد".

در این هنگام، سید حسین فاطمی پشت میکروفون آمد و سخنرانی کرد. همانگونه که نوارهای ضبط شده از سخنان سید فاطمی که در دادگاه "مصدق السلطنه" و سرتیپ "ریاحی" پخش شد، نشان می‌ دهد که فاطمی حکومت مشروطه ی شاهنشاهی ایران را پایان یافته خواند و جمهوری دمکراتیک ایران را اعلام کرد.

این بار مهندس رضوی پشت میکروفون رفت و گفت:

"اکنون که مجلس دوره ی هفدهم با آرای آزاد مردم منحل شده است، بر عهده ی دولت است که هر چه زودتر اصلاحات لازم را در قانون انتخابات به عمل آورده و وسایل انتخابات مجلس هژدهم را فراهم سازد. آنگاه مهندس رضوی، قطع نامه ی سه ماده‌ ای تظاهرات را خواند:

۱. چون کودتای خیانتکارانه ی نیمه شب ۲۵.۰۵.۱۳۳۲ به دستور بیگانگان برای سقوط "حکومت ملی دکتر محمد مصدق" و از بین بردن نهضت (به اصطلاح) مقدس ملت ایران به وجود آمده، از دولت ملی دکتر مصدق می‌ خواهیم تا هر چه زودتر مسببین و محرکین را به شدیدترین مجازات محکوم نماید.

۲. از دولت مصرن خواهانیم تا هر چه زودتر به تشکیل محکمه ی ملی اقدام و خیانتکاران به نهضت ملی ایران را مجازات نماید.

۳. چون شاه فراری است، از دولت ملی دکتر مصدق می‌ خواهیم که به فوریت به تشکیل شورای سلطنتی اقدام و با نهایت قوت و قدرت به تکالیف قانونی خود قیام نماید".

در این میان، جبهه ی خائن ملی و حزب خائن توده، تندیس رضا شاه بزرگ در میدان بهارستان را با جرثقیلی که پیشتر به بهارستان آورده بودند، واژگون ساختند و در روزهای ۲۶ و ۲۷ اُم مرداد ماه، به پایین کشیدن دیگر پیکره‌ های دو پادشاه پهلوی از میدان‌ های سپه، ۲۴ اسپند، میدان راه آهن، پارک شهر و دیگر جاهای تهران پرداختند.

استاد دکتر محمد مصدق دله السلطنه
این کار پیام محمد مصدق برای ملت ایران بود که می‌ بایستی بر همگان روشن شود در "حکومت ملی مصدق"، جایی برای شاه نیست.


در چنین فضایی، رویداد ۲۸ اُم امرداد ماه رخ داد.
فارغ از چیستی و چرایی و ماهیتِ رویداد ۲۸ مرداد، شما قضاوت کنید که آیا پیش از آن مصدق کودتا کرده بود یا شاه !!

بن مایه ها:
نگاهی بر تاریخ معاصر ایران، دکتر ادیب پاک سرشت
نخست وزیران ایران، دکتر باقر عاقلی
خاطرات دکتر محمد مصدق
خاطرات الله یار صالح
نقدی بر تاریخ معاصر ایران
حاکميت ملی و دشمنان آن، دکتر فخرالدين عظيمی
و ...

نظرات

پست‌های پرطرفدار