دومین روز دادگاه لاهه؛ وکیلان آمریکایی خواستار رد شکایت تهران شدند: "جمهوری اسلامی از دادگاه سو استفاده می‌ کند"

وکلای آمریکا از دیوان بین المللی دادگستری موسوم به "دادگاه جهانی" در لاهه، خواستند تا شکایت جمهوری اسلامی برای لغو تحریم ها را رد کند و گفتند رژیم از دادگاه جهانی سو استفاده می کند.


روز سه شنبه و در دومین روز رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی در دادگاه جهانی، نمایندگان آمریکا بخشی از دفاعیه ی خود را در برابر شکایت رژیم به دست دادند. مشاور حقوقی وزارت خارجه ی آمریکا گفت که جمهوری اسلامی می خواهد از این راه، آمریکا را وادار کند تا برجام را بپذیرد و به آن عمل کند. "جنیفر نیواستید" مشاور حقوقی وزارت خارجه ی آمریکا، روز سه شنبه در دادگاه گفت که اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا باید به جای دادگاه، از راه دپیلماسی حل و فصل شود.

دادگاه جهانی، روز دوشنبه کار رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی از ایالات متحده ی آمریکا را آغاز کرد.

ولایت فقیه می گوید که دولت "دانلد ترامپ" رییس جمهور آمریکا، با اعمال دوباره ی تحریم های اقتصادی، "پیمان دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" را نقض کرده است !! در حالی که در چار دهه ی گزشته، جمهوری اسلامی آمریکا را دشمن و "شیطان بزرگ" می نامد، در شکایت خود، به "پیمان دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" اشاره کرده که در روزگار پادشاهی اعلا حضرت "محمد رضا شاه پهلوی" و در تاریخ ۸ می ۱۹۵۵، میان آمریکا و ایران امضا شد.

جمهوری اسلامی در شکایت خود، از قاضیان دادگاه می خواهد که دستور دهند تحریم ها علیه تهران برای حفظ منافع ایران، تا زمانی که روند دادگاه برای رسیدگی به اصل موضوع جریان دارد و ممکن است چند سال به درازا بکشد، فورن به حالت تعلیق درآیند.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه ی آمریکا، در واکنش به برگزاری این دادگاه، در بیانیه ای رسمی اعلام کرد دلیل خروج رییس جمهور ترامپ از برجام، تضمین امنیت مردم آمریکا از خطرات ایجاد شده از سوی سرکردگان ولایت فقیه است. آقای پمپئو در بیانیه ی خود گفت که "خروج رییس جمهور ترامپ از برجام، یک دلیل ساده داشت؛ برجام نمی توانست امنیت مردم آمریکا را در برابر تهدیداتی که سرکردگان جمهوری اسلامی به وجود آورده اند، تضمین کند".

وزیر خارجه ی آمریکا در بیانیه خود گفته است واشنگتن از "ادعاهای بی اساس جمهوری اسلامی" در لاهه، "به شدت دفاع می کند" و به همکاری با متحدان برای "رویارویی با اقدامات بی ثبات کننده ی جمهوری اسلامی در منطقه و مسدود کردن تلاش آنها برای تامین منابع مالی تروریسم و رسیدگی به تکثیر موشک های دوربرد ایران و دیگر سامانه های تسلیحاتی پیشرفته که صلح و ثبات بین المللی را تهدید می کنند، ادامه می دهد". آقای پمپئو در پایان بیانیه ی خود گفته است: "ایالات متحده در کنار مردم ایران که در آرزوی کشوری با فرصت های اقتصادی و حکومتی شفاف و به دور از سرکوب هستند، می ایستد".

خروج از برجام
دولت دانلد ترامپ، در ماه می اعلام کرد که آمریکا از توافق اتمی برجام که در سال ۲۰۱۵ و در زمان دولت "حسین اوباما" رییس جمهور پیشین آمریکا امضا شد، خارج می شود و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را باز می گرداند. واشنگتن همچنین، کشورهای دیگر را تهدید کرده است که اگر به واردات نفت از ایران، پس از تاریخ ۱۳ اُم آبان ادامه دهند، ممکن است با تحریم های دومیه ی آمریکا روبرو شوند.

به نوشته ی "آسوشیتدپرس"، "محسن محبی" نماینده ی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه به "دادگاه جهانی" گفت که "تصمیم آمریکا، نقض آشکار پیمان ۱۹۵۵ است، چرا که هدفش آسیب رساندن به اقتصاد ایران، به شدت هر چه تمام تر است". محبی گفته است بازگشت تحریم های آمریکا غیر موجه است، چرا که به گفته ی او، ایران به مفاد توافق ۲۰۱۵ برجام رفتار می کند. او گفت تحریم ها تاثیرات مخربی بر اقتصاد و جامعه ی ایران گزاشته است و خطر بی ثبات تر شدن منطقه ی خاورمیانه را در پی دارد.

آمریکا استدلال می کند که "دادگاه جهانی" صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده را ندارد.

جمهوری اسلامی و آمریکا، پیشتر نیز در "دادگاه جهانی" پرونده های دیگری داشته اند، از جمله پرونده ی ناشی از یورش به رایزنی آمریکا در تهران و اشغال آن و شلیک به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس که کشتی نظامی آمریکا آن را با یک هواپیمای نظامی اشتباه گرفته بود.

آسوشیتدپرس می نویسد که پیمان ۱۹۵۵ میان ایران و آمریکا، در پی رویدادهای ۱۹۵۳ در ایران که به تحکیم پادشاهی اعلا حضرت "محمد رضا شاه" انجامید، امضا شد و با وجود شورش ۱۳۵۷ و تیرگی شدید روابط در پی رویدادهای پس از آن، این پیمان همچنان پابرجا بوده است. احکام صادر شده در این دادگاه که به اختلافات میان کشورها رسیدگی می کند، از دید حقوقی نهایی و الزام آور است.

ساعتی پس از آغاز روند رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی از ایالات متحده به خاطر بازگرداندن تحریم ها در دادگاه لاهه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ی آمریکا، در بیانیه‌ ای ضمن انتقاد از کارکرد سرکردگان جمهوری اسلامی، اعلام کرد ایالات متحده از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار