انتشار آوازهای کر شهبانو فرح پهلوی پس از چهل سال

مجموعه‌ ای از ترانه‌ های محلی ایران که از سوی گروه هم سرایان (کُر) شهبانو فرح پهلوی اجرا شده، برای نخستین بار در اروپا منتشر شده است. این آلبوم در سال ۱۹۷۸ تنها چند ماه پیش از شورش ۵۷ و با پشتیبانی شهبانو فرح پهلوی در اتریش به ضبط رسید، اما رخداد شورش خرابکاران مرتجع وابسته به آخوندهای خمینی زاده و گروهک های تروریستی چپ خلقی از جمله مجاهدین خائن خلق، فداییان خائن خلق و حزب خائن توده، مانع از نشر آن در ایران شد.


هفت ترانه ی زیبای محلی از استان‌ های "مازندران، لرستان، پارس و چار محال و بختیاری" به رهبری بانو "اِولین باغچه‌ بان"، در این آلبوم شنیده می‌ شود. ترانه‌ ها به دست "روبیک گریگوریان" و "ثمین باغچه بان" برای آواز گروهی تنظیم شده‌ اند .

"کُر فرح"، از هنرجویان هنرستان "فرح پهلوی" در سال ۱۹۷۴ شکل گرفت. این هنرستان با پشتیبانی "بنیاد نیکوکاری فرح پهلوی" برای کودکان بی سرپرست در تهران ایجاد شده بود. کلاس‌ های آموزش خوانندگی در کر، با کوشش‌ های اِولین باغچه بان پس از چندی به نتیجه رسید و گروه، کنسرت‌ های بسیاری را در تهران و دیگر شهرهای ایران اجرا کرد.


شهبانو فرح پهلوی و پژمان اکبر زاده
ضبطی که پس از چهل سال به تازگی منتشر شده، سال ها در بایگانی اِولین باغچه‌ بان مانده بود. او چند ماه پیش از مرگش، آنها را در اختیار "پژمان اکبر زاده" قرار داد که در تلاش بود از فراموش شدن میراث موسیقایی خانواده ی باغچه‌ بان جلوگیری کند.

این آثار از روی ریل‌ های قدیمی منتقل و پالایش شده‌ اند. آلبوم، همراه با کتابچه‌ ای درباره ی پیشینه ی آواز گروهی در ایران، کر فرح (به پارسی و انگل ایسی) و شماری از فرتورهای تاریخیِ گروه، هم اینک با عنوان آلبوم "موسیقی کُرال از ایران: گروه هم سرایان فرح" را می توانید از راه "آمازون" از سراسر جهان سفارش دهید.

"بابُلی کُره"، ترانه ای محلی از گیلان، یکی از ترانه های این مجموعه ی بی نظیر است که در زیر قابل شنیدن است.


بابُلی کُره- سال ۱۹۷۸

منبع: استکهلمیان

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار