نسل‌ کشی ارمنیان در مجلس اسراییل به رسمیت شناخته شد

مجلس اسراییل، پیش‌ نویس قانونی درباره ی به رسمیت شناختن نسل کشی  ارمنیان در سال های میان ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ را تصویب کرد. دفتر اطلاع‌ رسانی "کنست" اعلام کرد که این پیشنهاد، از سوی "تمار زاندبرگ" هموند کنست و رهبر حزب اپوزوسیون "مرتز" مطرح شده بود که با پشتیبانی ۱۶ نماینده تصویب شد.


"یولی ادلشتاین" فرنشین کنست، بیان داشت که برخی از نمایندگان بر این باورند که این گام، پاسخ مناسب اسراییل به مواضع جمهوری فاشیستی اسلامی و نژادی ترکیه، پس از شورش های فلستینیان در مرزهای غزه است. وی خاطر نشان کرد که کنست نسل کشی سال ۱۹۱۵ ارمنیان در عثمانی را به رسمیت می‌ شناسد.

پیش از این نیز، معاون وزارت خارجه ی اسراییل، رییس جمهور ترکیه را ستمکار خواند، اما تاکید کرد که قطع روابط با ترکیه در دستور کار اسراییل نیست. "زیپی هوتوولی" با اشاره به بررسی طرح به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه به دست امپراتوری خلیفه ی اسلامی عثمانی، در مجلس اسراییل (کنست) گفت:

"هدف ما زهر چشم گرفتن نیست، بلکه یک بحث اخلاقی است و یهودیان نیز باید در این رابطه حساس باشند".

گفتنی است نسل کشی ارامنه که به "هولوکاست ارامنه" نیز شهرت دارد، کشتار جمعی ارمنیان ساکن سرزمین‌ های در اداره ی امپراتوری خلیفه ی اسلامی عثمانی در خلال و پس از جنگ جهانی یکم، به دست دولت الله پرست ترک عثمانی و رهبران قیام موسوم به "ترکان جوان" است.


نظرات

پست‌های پرطرفدار