شرکت ترک در اقدامی فریبکارانه، تجهیزات الکترونی اتمی اسراییل را به جمهوری اسلامی فروخت

از گزارشی که امروز افشا گردید، چنین بر می آید که دولت اردوغان در ترکیه با زیرپا گزاشتن قطع نامه های ملل متحد، کالاهای الکترونی ساخت اسراییل را به جمهوری اسلامی منتقل ساخته است. این خبر را روزنامه ی اسراییلی "یدیعوت اخرونوت" در روز پنج شنبه انتشار داد و نوشت که این ماجرا به طور کامل مورد بررسی و تحقیق از سوی ملل متحد قرار گرفته است.


تجهیزات الکترونی پیشرفته ای که ترکیه از اسراییل خریداری کرده و سپس به رژیم ولایت فقیه فروخته است، از جمله کالاهایی است که بر اساس قطع نامه ی شماره ۲۲۳۱ ملل متحد، در سیاهه ی وسائل ممنوعه قرار دارد و انتقال آن به جمهوری اسلامی، تخلف از قوانین جهانی محسوب می شود.

این قطع نامه در سال ۲۰۱۵ و در شورای امنیت ملل متحد به تصویب رسید و به موجب آن، هر نوع وسائلی که کاربردی در صنایع اتمی داشته باشد، برای صدور به ایران ممنوع است.



در بررسی های ملل متحد معلوم شد کالایی که از ترکیه به ایران رسیده است، فتیله های پیشرفته ی الکترونی است که ممکن است در امور اتمی کاربرد داشته باشد و از سوی یک شرکت اسراییلی، طراحی و تولید شده که مرکز آن در اورشلیم است. شرکت اسراییلی می گوید که از این معامله ی میان ترکیه و ایران هیچ گونه اطلاعی نداشته و اگر چنین معامله ای انجام گرفته، نشان ی آن است که مشتری ترک به فروشنده ی اسراییلی دروغ گفته است.

ملل متحد از اسراییل درخواست کرده تا درباره ی این ماجرا بررسی های گسترده و کاملی انجام دهد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار