درخواست اسرایيل: "ضربه ی مشترک جهان متمدن به ايران

مروری بر گزشته ی روابط اسراییل و جمهوری اسلامی

"موش يعلون" وزير امور راهبردی اسراییل، در جريان سفر به مسکو خواستار "ضربه ی مشترک جهان متمدن ‏براي مرتفع کردن تهديد ايران اتمی" شد.‏ ژنرال موش يعلون، فرنشین پيشين ستاد مشترک نيروهای مسلح اسرایيل، از چهره‌ های جنگ‌ طلب حزب "ليکهود" است که با صعود ‏دولت "نتانياهو"، معاون نخست‌ وزير شد و سپس وزير امور راهبردی. موش يعلون چند ماه پيش نيز از لزوم یورش نظامی به تاسيسات ‏اتمی ايران سخن گفته بود.‏



اما خود نخست وزیر اسراییل نتانیابو نیز، از اشغال ایران به واسطه ی ارتش این کشور سخن گفت، بدین امید که ایران را به پادشاهی باستانی یهودی ایی پیوست کند که پیشتر در کشورمان وجود داشته است؛ سخن گزاف و بی مایه ای که هم تجزیه طلبانه و هم ایران ستیزانه است و هم حکایت از دشمنی اسراییل با یکپارچگی ایران و استقلالش دارد و نه با جمهوری اسلامی.


اوفر گیت
افشای پهلو گیری چندین کشتی اسراییلی "اوفر" در بندرهای ایران در سال‌ های گزشته

چند روز پس از آنکه دولت آمریکا برای دومین بار تکرار کرد که یکی از شرکت‌ های گروه بزرگ تجاری اسراییلی - بین‌ المللی "برادران اوفر"، یک کشتی را به ایران فروخته و باید تحریم شود، رسانه‌ های اسراییل روز یک شنبه، "برادران اوفر" را متهم کردند که شماری از نفتکش های آنها در سال‌ های گزشته چند بار در بندرهای ایران لنگر انداخته‌ اند.

بنا بر گزارش رسانه‌ های اسراییل و نیز یک نهاد بین‌ المللی دیگر، کشتی‌ های این شرکت متعلق به این بازرگانان اسراییلی، هفت تا ۱۳ بار به ایران رفته بودند !!

"د مارکر"، روزنامه ی اقتصادی وابسته به بنیاد هاآرتس، به نقل از "اکواسیس" نهاد داده‌ های کشتیرانی بین‌ المللی، از لنگر انداختن ۱۳ کشتی خاندان "اوفر" در سال‌ های اخیر در ایران سخن می‌ گوید.

روزنامه ی مهم اقتصادی دیگر اسراییل "کالکالیست اقتصادی" نیز، نوشته است که بی‌ احتیاطی "برادران اوفر" در معاملات بین‌ المللیشان تنها محدود به آن نبوده که یکی از نفتکش‌ هاشان سرانجام به شرکت ملی کشتیرانی ایران تحویل شده است، بلکه در سال‌ های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، دست کم هفت نفتکش وابسته به این گروه غول تجاری، در بندرهای ایران پهلو گرفتند. روزنامه ی کالکالیست نوشت:

"بررسی هایی که در روزهای گزشته به عمل آورده، نشان می‌ دهد که نفتکش‌ هایی که به ایران رفته‌ اند، متعلق به همان شرکت "تانکر پاسیفیک" بودند که معامله ی پاییز گزشته‌ اش با شرکتی در امیرنشین دوبی، موجب شد که یک نفتکش این خانواده ی اسراییلی به بهای حدودن ۸.۵ ملیون دلار، به شرکت ملی کشتیرانی ایران فروخته شود".


به نوشته ی کالکالیست، هفت نفتکش "برادران اوفر" برای نقل و انتقال نفت و مشتقات نفتی دیگر، به بندرهای ایران رفتند: 

"نفتکش «"کوسمیک جوئل" نخست در ماه می سال ۲۰۰۴ زیر پرچم "لیبریا" به ایران رفت و واپسین بار نیز، آپریل ۲۰۱۰. نفتکش "کارمن. سی" که حرکت خود را از بندری در ژاپن آغاز کرد، به ایران رسید و پس از بارگیری نفت ایران، به سوی بندری در فرانسه رفت. نفتکش "رافلز پارک" نیز که سرانجام در معامله‌ ای در اختیار شرکت کشتیرانی ایران قرار گرفت، زیر پرچم لیبریا فعالیت داشته است.

دولت اسراییل در درازنای سال‌ ها، به ویژه از زمانی که شک آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نسبت به ماهیت نظامی برنامه ی اتمی ایران تقویت شد، پیوسته به آمریکا و جامعه ی جهانی به سختی فشار می‌ آورد تا تحریم‌ ها علیه ایران را به مرحله ی تحریم علیه فروش نفت و بنزین ایران گسترش دهد، تا به گفته ی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، "اقتصاد ایران زمینگیر شود".

برادران اوفر: "کار غیر قانونی نکردیم"
برخی از افراد نزدیک به خاندان بازرگانان مشهور اسراییلی "اوفر"، به رسانه‌ های اسراییل گفته‌ اند که در سال‌ هایی که سخن از لنگر انداختن کشتی‌ های یک شرکت این خاندان در بنادر ایران مطرح است، هنوز رفتن کشتی‌ های بین‌ المللی به ایران امر ممنوعی نشده بود. این افراد مرتبط با خاندان "اوفر"، افزوده‌ اند که شرکت تانکر پاسیفیک، یک شرکت غول بین‌ المللی است که مانند دیگر شرکت های هم ترازش اقدام می کند و کشتی‌ های آنها نیز در آن دوره در بندرهای ایران لنگر می‌ انداختند.

روزنامه ی کالکالیست می‌ نویسد:
"واکنشی را که از شرکت تانکر پاسیفیک در پاسخ به استعلام این روزنامه دریافت کرده، باید به منزله ی تایید معاملات نفتکش‌ های این شرکت با ایران از سوی خاندان اوفر تلقی کرد".

کالکالیست به نقل از پاسخ استعلامی که از تانکر پاسیفیک دریافت کرده، می‌ افزاید که خانواده ی اوفر مدعی هستند که همه ی  اقداماتشان در چارچوب قوانین بین‌ المللی بوده است و با تحریم‌ های مستقلی که آمریکا و اتحادیه ی اروپا نیز وضع کرده‌ اند، هم خوانی داشته است. خانواده ی اوفر افزوده‌ است که ضمن رعایت همه ی قوانین، به اختیار خود در نوامبر ۲۰۱۰ برابر با آبان ماه ۱۳۸۹، ارتباط نفتکش‌ های شرکت تانکر پاسیفیک با ایران را کاملن قطع کرده‌ است.

معاون وزیرخارجه ی آمریکا، در فهرست هفت شرکت تازه ی مورد تحریم، به خاطر معاملات با ایران، برای نخستین بار نام یکی از شرکت‌ های گروه بزرگ برادران اوفر را هم ذکر کرد.


بررسی های دولت آمریکا نشان داده بود که شرکت تانکر پاسیفیک، چند ماه پیش معامله ای با شرکتی ثبت شده در دوبی داشته، که سپس معلوم شده یکی از شرکت‌ های پوششی است که رژیم ایران با هدف عامدانه ی دور زدن تحریم‌ های جهانی علیه خود، در دوبی بر پا کرده است. خاندان اسراییلی اوفر که شرکت‌ های گروه‌شان درسراسر جهان ثبت شده است، گفته بودند که معامله ی عامدانه با ایران نکرده‌ اند و از وزارت خزانه داری آمریکا خواستند که تحریم‌ های ذکر شده علیه تانکر پاسیفیک را لغو کند؛ اما وزارت خارجه ی آمریکا دوباره اعلام کرد که شرکت یاد شده خطا کرده است.

وزارت خارجه ی اسراییل نیز در بیانیه‌ ای اعلام کرد که تحریم یکی از شرکت‌ های خاندان اوفر از سوی آمریکا، یک امر داخلی مربوط به این شرکت و دولت آمریکاست و وزارت خارجه ی اسراییل در آن هیچ مداخله‌ ای نمی‌ کند.

نظرات

پست‌های پرطرفدار