اجرای حکم زندان کامران ایازى در رابطه با “پنج شنبه ی سیاه” بند ۳۵۰ زندان اوین

"کامران ایازی"، هنرمند، وبلاگ نویس و کنشگر فرهنگی و زندانی سیاسی پیشین بند ۳۵۰ اوین و از متهمان "پنج‌ شنبه ی سیاه" که در این رابطه به ۳ ماه و ۱ روز زندان محکوم شده بود، ۵ ماه پس از آزادی، برای اجرای حکم زندان، به زندان اوین فراخوانده شد.


کامران ایازی که از بهمن ٨٩ تا دی ماه ۹۶ را در زندان گزرانده و تنها ۵ ماه از آزادیش می گزرد، برای اجرای حکم ٣ ماه و ١ روز زندان مربوط به مقاومت در برابر یورش گارد ویژه به بند ٣۵٠ در سال ٩٣، موسوم به "پنج‌ شنبه ی سیاه"، جهت اجرای حکم زندان، به زندان اوین فرا خوانده شد.

کامران ایازی دندان پزشک، در بهمن ماه ٨٩ در شیراز دستگیر شد. دلیل بازداشت او، فعالیت در فضای مجازی و وبلاگ نویسی بود که در جریان محاکمه در شعبه ی ٢٨ دادگاه کزایی انقلاب، با اتهامات "توهین به مقدسات، توهین به خمینی حرامزاده و خامنه ای و رییس جمهور وقت رژیم، به ٩ سال زندان و ١۶٠ ضربه تازیانه ی اسلامی محکوم شد. او در شب های قدر سال ٩٢، به همراه برخی دیگر از زندانیان، به بخش اجرای احکام زندان فراخوانده و حکم ١۶٠ ضربه تازیانه در موردش اجرا شد !!

در همین سال و در پی اعلام عفو همگانی، سه سال از حکم ٩ سال زندان او بخشیده شد.

کامران ایازی از جمله معترضان به دخالت سازمان زندان‌ ها در انتخاب مستقیم وکیل بند در زمستان سال ٩٢ بود که به همراه شماری از زندانیان سیاسی به سلول انفرادی منتقل شد. در فروردین ١٣٩٣ و پس از یورش زندان‌ بانان و ماموران لباس شخصی همراه یگان گارد ویژه ی زندان، کامران ایازی به همراه ساکنان اتاق ٣ و اتاق ۱  بند ٣۵٠، حاضر به تمکین در برابر اقدامات غیر قانونی آنها نشد. سران معترضان و مقاومت کنندگان، پس از آن درگیر پرونده سازی شده، حکم اعدام "غلام رضا خسروی" اجرا شد و آقای ایازی به همراه بسیاری از معترضان به بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

تخفیف اعمال شده در عفو همگانی سال ٩٢، پس از این ماجرا به طور غیر قانونی از سوی دادستانی تهران از پرونده ی وی حذف شد.

کامران ایازی در پرونده ی پنج شنبه ی سیاه، به ٣ ماه و ۱ روز زندان محکوم شد و با احتساب قطعی شدن حکم، بایستی تا فروردین سال جاری را در زندان می گزراند. این در حالی بود که وی در دی‌ ماه سال گزشته از زندان آزاد شد و اکنون پس از ۵ ماه آزادی، دوباره به زندان فراخوانده شده است.

با توجه به تصویب ماده ی ۱۳۴ قانون کزایی مجازات اسلامی، با تجمیع احکام این زندانی سیاسی، تاریخ آزادی او در خرداد ماه سال ۹۱ تعیین و در برگه ی تعیین وضعیت او ثبت شد، اما زمان نهایی پایان زندان، با حذف ٣ سال تخفیف اعمال شده در سال ۹۲، به دی‌ ماه سال ۹۵ موکول شد.

گفتنی است کامران ایازی ضمن مدیریت بخش عمده ای از برنامه های فرهنگی، هنری موسوم به "گلگشت عصر آدینه ی ۳۵۰"، در دوران زندان خود، به سرودن چند شعر و ساخت چندین قطعه ی موسیقی و ترانه مبادرت کرده بود.

همین جستار در کیهان سوئد

نظرات

پست‌های پرطرفدار