دانلد ترامپ: "سیاست های دولت ما ممکن است به براندازی رژیم جمهوری اسلامی منجر شود"

رییس جمهور "دانلد ترامپ"، روز پنج شنبه هشتم شهریور ماه برابر با ۳۰ اُم آگست، در گفتگو با خبرگزاری بین المللی بلومبرگ گفت که رژیم ولایت فقیه ممکن است به دلیل سیاست های دولت او از جمله خروج آمریکا از برجام، سرنگون شود. دانلد ترامپ در این گفتگو که در دفتر کارش در کاخ سپید انجام شد، گفت:


"هنگامی که من به اینجا (کاخ سپید) آمدم، پرسشی که مطرح بود این بود که آنها کِی خاورمیانه را تصرف خواهند کرد، اکنون پرسش این است که آیا اسلن آنها دوام خواهند آورد. این یک تفاوت بزرگ در یک سال و نیم گزشته است".

اشاره ی دانلد ترامپ، به مدت زمان روی کارآمدن دولت تازه در آمریکا است که حدود یک سال و نیم از عمر آن گزشته است. بلومبرگ می نویسد که ترامپ توضیح بیشتری در مورد احتمال سرنگونی رژیم اسلامی نداد. این نخستین باری است که "احتمال سرنگونی جمهوری اسلامی" به دلیل سیاست های دولت آمریکا، از دهان عالی رتبه ترین مقام آمریکایی شنیده می‌ شود.

دولت مردان آمریکا از جمله "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه‌ ی آن کشور، تاکنون گفته اند که "هدف دولت آمریکا از رویارویی با جمهوری اسلامی، سرنگونی این رژیم نیست، بلکه هدف، دگرش سیاست ها و رفتار آن رژیم است"، اما آگاهان سیاسی می‌ گویند که گر چه دولت آمریکا رسمن سیاست دگرش رژیم ایران را مطرح نمی‌ سازد، اما خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی و اقتصادی بی سابقه‌ ای که دولت ترامپ بر حکومت اسلامی وارد می‌ آورد، یا موجب دگرش رفتارهای رژیم ایران در برنامه‌ های اتمی و موشکی و دخالت های فتنه گرانه‌‌‌ ی آن در منطقه خواهد شد و یا آنکه، به برافتادن رژیم سلطه ی حاکم خواهد انجامید.


سخنان رییس جمهوری ایالات متحده در رابطه با احتمال دگرش رژیم در ایران، در حالی انتشار می یابد که دیکتاتور رژیم "سید علی خامنه ای"، در دیدار دو روز پیش در روز چارشنبه با هیئت دولت آخوند "حسن روحانی"، به او و دیگران هشدار داد که به هیچ روی نباید با آمریکا وارد گفتگوهای دوباره شد.

ترامپ روز ۱۸ اُم اردی بهشت ماه ۹۷ برابر با ۸ اُم ماه می ۲۰۱۸، رسمن خروج ایالات متحده ی آمریکا از توافق اتمی با ولایت فقیه را اعلام کرد و کلیه ی تحریم های اتمی ایی که پیش از آن معلق شده بودند را بازگرداند. این تحریم‌ ها که در دو مرحله به اجرا درمی‌آیند و مرحله ی نخست آن از هفتم آگست امسال به اجرا گزاشته شده، تاثیر منفی فراوانی بر اقتصاد لرزان و ضعیف ایران گزارده است، به گونه ای که کارشناسان اقتصادی ادامه ی روند کنونی را به "فروپاشی اقتصاد ایران" تعبیر می‌ کنند.

مرحله ی دوم تحریم های آمریکا که از نوامبر امسال به اجرا درخواهد آمد، شامل تحریم‌ های فلج کننده‌ ی نفتی و بانکی است و مقامات کاخ سپید گفته‌ اند که قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.


آشنایان امور می گویند که راهبرد آمریکا آن است که از راه اِعمال تحریم‌ ها و خشکاندن منابع مالی رژیم، چنان بحران اقتصادی ایی در کشور به وجود آورد که سرکردگان رژیم، جز بازگشت به میز مذاکره با آمریکا چاره ی دیگری نداشته باشند. در چنین وضعیتی، ایالات متحده می‌ تواند رژیم را وادار سازد که برنامه های موشکی و اتمی خود را برای همیشه بازایستاند و کمک رسانی به سازمان های ترور را قطع کند و همچنین خود را از جنگ یمن و سوریه کنار بکشد و به دخالت های فتنه گرانه در امور کشورهای دیگر پایان بخشد.

اوضاع آشفته ی اقتصادی ایران و گران شدن روز افزون کالاها به خاطر سقوط ارزش ریال، اعتراضات گسترده‌ ای را از دی‌ ماه گزشته در ایران رقم زده است و رژیم اسلامی، هم اکنون نگران آن است که با وخیم‌ تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی، بار دیگر اعتراضات مردمی در ایران شعله‌ ور شوند.

نظرات

پست‌های پرطرفدار