تهمینه میلانی با پیشینه ای حرفه ای در دزدی ادبی و پول شویی

حتما بخاطر دارید که چندساعت پیش از افتتاح نمایشگاه تهمینه میلانی‌ ، ضمن انتشار تصاویر برخی از آثار، برگزاری این نمایشگاه را “یک شوخی کثیف و توهینی بی شرمانه به جامعه ی تجسمی” خواندم. اینک پس از گذر یک هفته از زمان برگزاری آن افتتاحیه، لازم می دانم نتایج تحقیقات خود در این زمینه را منتشر کنم:


۱- تعداد زیادی از آثار توسط “نقاشان آماتور اجاره ای” انجام شده و خانم میلانی تنها در گوشه ی بوم‌ها، امضا زده است. تفاوتهای موجود در نوع اجرای آثار و همینطور تفاوتهای بصری و تفکری این آثار با یکدیگر به همین دلیل است.

۲- تا بدین لحظه بیش از ۱۲ اثر از مجموع ۲۶ اثر، بعنوان آثار کپی شناسایی شده است. به دلایل فوق این احتمال وجود دارد که خانم‌ میلانی هم از کپی بودن آثار بی اطلاع بوده است.

۳- مجموعه آثار خانم‌میلانی ۳۰ اثر بوده که تعداد چهار اثر از جمله “یک اثر نگارگری”، به اصرار مدیران گالری، به نمایش درنمی آیند.

۴- این آثار توسط مجیدملانوروزی (مدیرکل سابق دفتر تجسمی وزارت ارشاد)، مورد تایید کیفی قرارگرفته و قیمت گذاری شده است. این امر باعث اعتماد بیش از پیش مدیران گالری به خانم میلانی گردیده است. حمایت علی محمد زارع(رئیس موزه ی هنرهای معاصر) از خانم میلانی به همین دلیل است.


۵- بنا به توافق خانم میلانی با مسئولان حراج تهران، قرار بوده که یک اثر ازین مجموعه در حراج آتی تهران عرضه شده و به فروش رود.(تصویر ضمیمه) حمایت برخی از اعضای جامعه ی تجسمی نظیر عطا امیدوار به همین سبب است.

۶- واکنش صحیح و به موقع اعضای جامعه ی تجسمی، سبب شد که مدیران گالری -پس از پایان افتتاحیه-، تصمیم به تعطیلی آن بگیرند. به همین خاطر تنها سه اثر به فروش می رود که فروش این آثار هم از طرف مدیران گالری منتفی می گردد.

۷-خانم میلانی در سرقت و کپی از آثار سینمایی چهره ای شناخته شده است. در یک مورد سرقت فیلمنامه ی فیلم “واکنش پنجم” برای او محکومیت قضایی هم به همراه آورده است.(۱۳۸۴) دلیل حمایت برخی از چهره های سینمایی از خانم میلانی و اوباش خواندن معترضان به برگزاری این نمایشگاه، بخاطر پیشگیری از رو شدن تخلفات سنگین این کارگردان مطرح سینمای ایران است.


با اعلام پایان بررسی پرونده ی نمایشگاه خانم تهمینه میلانی، ضمن تشکر از اعضای محترم جامعه ی تجسمی بخاطر واکنش مناسب و قاطع به چنین رویداد تاسف آوری، لازم میدانم این نکته را گوشزد کنم که: "جامعه ی تجسمی مخالف فعالیت سینماگران در گالریها نیست، به شرطی که این فعالیت بدون تبعیض و به دور از هرگونه دروغ و دغل و پولشویی، انجام گیرد".

افشین پرورش

نظرات

پست‌های پرطرفدار