یورش الله پرست افغانی به دو آمریکایی در آمستردام، "انگیزه ی تروریستی" داشت

مقام‌ های هلند می‌ گویند یورش روز آدینه در ایستگاه قتار "آمستردام"، یک یورش تروریستی اسلامی بوده است.


نیمروز آدینه ۹ اُم شهریورماه،  در ایستگاه مرکزی قتار آمستردام پاییتخت هلند، یک الله پرست افغان با چاقو به برخی افراد حاضر در محل یورش برد که بر اثر این یورش، دو تن به شدت مجروح شدند. شهرداری آمستردام روز شنبه ۱۰ اُم شهریور ماه، با انتشار بیانیه‌ ای، ضمن اعلام این که کننده ی یورش یک فرد تبعه ی افغانستان بوده و مجروحان نیز آمریکایی بوده‌ اند، تصریح کرد که فرد مهاجم "انگیزه ی تروریستی" داشته است. پلیس هلند از همان شامگاه آدینه، از احتمال وجود "انگیزه ی تروریستی" در این یورش خبر داده بود.

خود افغانی یورشگر نیز، به ضرب گلوله ی پلیس مجروح و به همراه دو زخمی دیگر به بیمارستان منتقل شد.

"پیته هوکسترا" رایزن آمریکا در آمستردام نیز، با انتشار بیانیه‌ ای، ملیت آمریکایی دو مجروح این یورش تروریستی را تائید کرده، اما جزییات بیشتری را در مورد هویت این افراد فاش نکرده است. نه مقام‌ های هلندی و نه رایزنی آمریکا، هنوز در مورد اینکه آیا فرد یورشگر عمدن به اتباع آمریکایی حمله کرده یا این دو نفر اتفاقی مورد یورش او قرار گرفته‌ اند، توضیحی نداده‌ اند.

یورشگر تروریستی که یک جوان ۱۹ ساله ی افغان‌ تبار است، وضعیت جسمی بهتری نسبت به دو مجروح دیگر دارد. این فرد که هویت او فاش نشده، دارای اجازه ی اقامت آلمان است و پلیس هلند می‌ گوید ضمن بازجویی از او روی تخت بیمارستان، برای بررسی های بیشتر در مورد هویت و پیشینه ی او، با پلیس آلمان در تماس هستند.

"مارک روته" نخست وزیر هلند، این یورش را "کاری ناجوانمردانه" خواند و از شهروندان کشورش خواست که همواره "هشیار" باشند.

یورش آمستردام درست یک روز پس از آن روی داد که گروهک تروریستی الله پرست طالبان افغانستان، در واکنش به فراخوان کاریکاتور محمد تازی پیامبر خودخوانده ی اسلام در هلند، هواداران خود را به انجام یورش هایی علیه نیروهای نظامی هلندی فراخوانده بود.


حزب "آزادی" هلند به رهبری "خیرت ویلدرز" سیاست مدار اسلام‌ شناس سرشناس، سه‌ شنبه ی پیش اعلام کرد که مسابقه ی کاریکاتوری با موضوع محمد تازی پیامبر خودخوانده ی اسلام برگزار می‌ کند. آقای ویلدرس سپس این مسابقه را به دلیل "پرهیز از خطر خشونت الله پرستان" لغو کرد.

یک ورزشکار تروریست پیشین کریکت در پاکستان نیز، برای سر خیرت ویلدرز جایزه تعیین کرده بود.

در سال‌ های گزشته، کشورهای پیرامون هلند همچون آلمان و فرانسه، شاهد یورش هایی از نوع یورش تروریستی ایستگاه قتار آمستردام بوده‌ اند، اما همانند این یورش از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون در هلند دیده نشده بود. در آن سال، "تئو وانگوگ" به دلیل ساخت فیلمی که به زعم برخی از الله پرستان، "موهن" بود، به دست یک مومن الله پرست و با ضربات چاقو در آمستردام کشته شد.

ایستگاه مرکزی قتار آمستردام، یکی از شلوغ‌ ترین ایستگاه‌ های اروپاست و به طور میانگین، ۲۵۰ هزار تن در روز؛ در آن تردد می‌ کنند.

نظرات

پست‌های پرطرفدار