نیکی هیلی: "شورای امنیت به فرنشینی ترامپ، درباره ی جمهوری اسلامی تشکیل نشست می‌ دهد"

"نیکی هیلی" رایزن آمریکا در ملل متحد، روز سه‌ شنبه ۱۴ اُم شهریور گفت که "دانلد ترامپ" رییس‌ جمهور این کشور، قرار است فرنشینی یک نشست شورای امنیت ملل متحد درباره ی ایران را بر عهده بگیرد.


نیکی هیلی گفته که این نشست اواخر ماه سپتامبر در جریان اجلاس مجمع عمومی ملل متحد با حضور رهبران جهان برگزار می‌ شود. وی که کشورش فرنشینی دوره‌ ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفته که هدف از تشکیل این نشست، بررسی چگونگی اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی به خاطر نقض قطع نامه‌ های ملل متحد است. به گزارش رویترز، دیپلمات‌ ها می‌ گویند، ایران می تواند درخواست کند در هفته‌ ای که نشست مجمع عمومی برگزار می شود، در نشست ۲۶ اُم سپتامبر در شورای امنیت سخنرانی کند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود که آخوند "حسن روحانی" رییس جمهور رژیم، در نشست ۲۵ اُم سپتامبر، در مجمع عمومی ملل متحد زرزر کند. نیکی هیلی که با خبرنگاران در گردهمایی خبری در ملل متحد سخن می گفت، همچنین اظهار داشت:

"این کشور می تواند در شورای امنیت سخنرانی کند. البته این به حسن روحانی بستگی دارد که بخواهد صحبت کند یا نه، اما من معتقدم بر اساس قوانین، او این حق را دارد که سخنرانی کند".


آخوند حسن روحانی، پیشتر هر گونه دیدار با رییس جمهور آمریکا را رد کرده است.

نیکی هیلی همچنین گفته است:

"به سختی می‌ توان درگیری ایی را در منطقه پیدا کرد که جمهوری اسلامی در آن نقش نداشته باشد و ما فکر می‌ کنیم این یک مشکل است. ما فکر می‌ کنیم مدت زمانی است که این مسائل نادیده گرفته شده و اجازه داده شده این رویدادها رخ دهند. ما خیلی علاقه‌ مندیم که جمهوری اسلامی به جریان اصلی جامعه ی بین المللی بپیوندد و کشور معتبری باشد که می‌ خواهد در جهان خوب رفتار کند. اما ما چنین چیزی را نمی‌ بینیم. در جریان نشست روز سه شنبه و بحث پیرامون دستور کار آمریکا برای شورای امنیت در دوره ی فرنشینی این کشور، "دیمیتری پولیانسکی" معاون نماینده ی روسیه، گفت که نشست درباره ی ایران می‌ بایست به موضوع اجرای قطع نامه ی شورای امنیت درباره ی توافق اتمی با جمهوری اسلامی بپردازد.

دیمیتری پولیانسک تصریح کرد:

"امیدواریم که در چنین نشستی، دیدگاه‌ ها درباره ی خروج آمریکا از برجام مطرح شوند".


دانلد ترامپ در ۱۸ اُم اردی بهشت، تصمیم خروج واشنگتن از توافق اتمی شش قدرت جهانی با جمهوری اسلامی موسوم به "برجام" را اعلام کرد. دانلد ترامپ همچنین اعلام کرد که تحریم‌ ها علیه ولایت فقیه را بازمی‌ گرداند. مرحله ی نخست تحریم‌ های آمریکا، ۱۳ اُم مرداد ماه اجرا شد و قرار است دور دوم تحریم‌ ها که عمدتن صنعت نفت ایران را هدف می‌ گیرد، از ۱۳ اُم آبان ماه به اجرا گزاشته شود. مقام‌ های آمریکایی می‌ گویند که در تلاشند تا آن هنگام، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

مقام های آمریکایی می گویند که جمهوری اسلامی به‌ واسطه ی اقدامات "بی‌ ثبات‌ کننده"ی خود در منطقه ی خاورمیانه از جمله فعالیت موشکی و کمک به گروهک های تروریستی منطقه، در واقع به روح برجام پایبند نبوده است.

آمریکا خواهان مذاکره درباره ی برجام، برنامه ی موشکی و فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی است. این در حالی است که سرکردگان رژیم جمهوری اسلامی، می‌ گویند تهران به هیچ روی درباره ی برجام و برنامه ی موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار